SKIP TO CONTENT
Technické znalosti

ELEKTRICKÉ VOZIDLÁ: ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ ZNALOSTI.

Jednoduchý výklad elektromotora

Každý elektromotor potrebuje ako zdroj napájania nabíjaciu stanicu. Elektrický prúd sa následne premieňa na mechanickú energiu. V prípade automobilových akumulátorov je potrebná na nabíjanie nástenná nabíjačka, nabíjacia stanica alebo klasická domáca elektrická zásuvka.
AKO FUNGUJE ELEKTROMOTOR.

Motor elektrického vozidla premieňa elektrický prúd z akumulátora na mechanickú energiu. Robí to pevná magnetická časť (stator) a pohyblivá časť (rotor), ktorá je magnetická pomocou elektriny. Ak sú dva kladné póly proti sebe v dôsledku elektrického náboja, navzájom sa odpudzujú – a pohyblivá časť elektromotora sa otáča.

Aby ste pochopili túto funkciu elektromotora, musíte ovládať základy magnetizmu: rovnaké póly sa odpudzujú a opačné sa priťahujú. V prípade elektrického prúdu je možné z nemagneticky nabitej časti urobiť magnetickú. A polaritu je tiež možné ovplyvniť v závislosti od smeru, ktorým prúdi elektrický prúd. Pri každej polovičnej otáčke sa smer prúdu automaticky zmení. To zaisťuje, že stroj zostáva neustále v pohybe a nezastaví sa presne v strede.

 
ELEKTRIFIKÁCIA JAZDNEJ DYNAMIKY
Vysoká účinnosť, nízke prevádzkové náklady, nulové emisie – toľko rozumných dôvodov v prospech automobilu s elektromotorom. Ale aké je to jazdiť na elektrickom vozidle značky Opel? Môžete sa tešiť na krútiaci moment, ktorý je okamžite k dispozícii, a poskytuje vám tak úplne nový druh potešenia z jazdy. 
VYSOKÁ ÚČINNOSŤ
Snáď najväčšou výhodou elektromotora je jeho vysoká účinnosť, teda pomer použitej energie k spotrebovanej energii. Hoci v spaľovacom motore sa až tretina energie stráca v dôsledku tepelných strát, elektrické vozidlo využíva na jazdu fantastických 95% dostupnej energie. 

PODROBNOSTI O ELEKTROMOTORE.

POHON ELEKTRICKÉHO VOZIDLA

Elektromotory vyvinú podobný krútiaci moment pri nízkych aj vysokých rýchlostiach. Teoreticky by im preto stačilo pevné spojenie medzi elektromotorom a hnacím hriadeľom. V praxi sa však používa vstupná prevodovka ako takzvaný redukcia, ktorá znižuje otáčky elektromotora o faktor približne 1:10.

Zrýchlenie elektrického vozidla je porovnateľné so zrýchlením automatickej prevodovky. Po spustení motora stačí, ak zaradíte stupeň „D“ (jazda) – a štartujete dynamicky!

 
POHON ELEKTRICKÉHO VOZIDLA

Elektromotor elektrického vozidla pozostáva z dvoch elektromagnetov – statora a rotora. Stator je nepohyblivý a generuje konštantné magnetické pole za pomoci jednosmerného prúdu. Rotor sa otáča a vytvára magnetické pole pomocou striedavého prúdu. Oba magnety sa striedavo priťahujú a odpudzujú. Rotor sa otáča – a tým uvádza vozidlo do pohybu.

Elektrické vozidlá jazdia s takzvaným synchrónnym elektromotorom na striedavý prúd. Energiu získava z výkonovej elektroniky, ktorá prevádza prúd z akumulátora do správnej podoby, sily a frekvencie. Mimochodom, stator je vždy vyrobený z mäkkého magnetického železa. Zvyčajne je aj laminovaný, aby sa zabránilo vírivým prúdom v magnetickom poli. To znamená, že na seba je uložených viacero vrstiev plechu, ktoré sú od seba navzájom izolované. To umožňuje statoru generovať alebo viesť magnetické pole.

 
MENIČ NAPÄTIA V ELEKTRICKOM VOZIDLE
Menič sa nazýva aj prevodník. Jeho úlohou je totiž prevádzať napätie trojfázového striedavého prúdu elektromotora na napätie jednosmerného prúdu na nabíjanie akumulátora pri brzdení. Naopak, keď je elektromotor poháňaný, napätie jednosmerného prúdu akumulátora sa prevádza na napätie trojfázového striedavého prúdu. 

ZAUJÍMAVOSTI O ELEKTRICKÝCH VOZIDLÁCH.

AKO FUNGUJE ELEKTROMOTOR?

Elektromotor premieňa elektrický prúd na kinetickú energiu. A robí to omnoho efektívnejšie než automobil so spaľovacím motorom. V hybridnom vozidle elektromotor funguje ako podpora spaľovacieho motora, čím sa zaisťuje nižšia spotreba paliva.

V porovnaní so spaľovacím motorom má elektromotor elektrického vozidla omnoho jednoduchšiu konštrukciu – a je aj ľahší. Meniace magnetické polia v jeho vnútri sa premieňajú na pohyb. Presnejšie povedané, trvalo integrované statory alebo inými slovami magnety kvôli energii z akumulátora neustále menia svoje póly. Rotor umiestnený uprostred alebo v statore, ďalšom magnete, je tak striedavo priťahovaný a odpudzovaný. To spôsobuje jeho otáčanie a v konečnom dôsledku uvádza kolesá do pohybu.

AKÉ EXISTUJÚ TYPY ELEKTRICKÝCH VOZIDIEL?

Existujú čisto elektrické vozidlá (BEV), plug-in hybridné vozidlá (PHEV) a plne hybridné vozidlá (SHEV).

Hybridné vozidlá však majú spaľovací motor, ktorého prácu podporuje elektromotor. Ten sa nabíja z vonkajšieho zdroja energie v prípade plug-in hybridných vozidiel a rekuperáciou (brzdnej energie) v prípade plne hybridných modelov. Vozidlá na akumulátor s prídavným malým spaľovacím motorom a generátorom sa nazývajú vozidlá s predĺženým dojazdom. Spaľovací motor tu iba začne generovať dodatočnú elektrickú energiu pre akumulátor.

Všetky elektrické vozidlá značky Opel majú lítiovo-iónový akumulátor, pretože tento minerál je na nabíjanie najrýchlejší, najhojnejší a najobjemnejší. Akumulátor elektrického vozidla sa skladá zo samostatných modulov, ktoré sa dajú samostatne vymeniť a ktoré sa zasa skladajú z množstva batériových článkov. Čím má akumulátor viac modulov, tým má vozidlo dlhší dojazd. Moderné systémy sa spoliehajú na tzv. „vreckové články“ (angl. pouch cells), ktoré sú dizajnom podobné batériám mobilných telefónov. Okrem tohto vysokonapäťového akumulátora je k dispozícii aj 12-voltová batéria, ktorá napája palubnú elektroniku.

AKÉ VÝHODY MÁ ELEKTROMOBILITA?

Elektromobilita vám umožňuje cestovať lokálne s nulovými emisiami. Elektrické vozidlá sú tiež omnoho úspornejšie než vozidlá s tradičným spaľovacím motorom – a vyžadujú si menej údržby. A vďaka priamemu a výkonnému pohonu sa na nich nielen príjemne jazdí, ale zažijete v nich úplne nový rozmer jazdy.

PREČO SÚ ELEKTRICKÉ VOZIDLÁ Z DLHODOBÉHO HĽADISKA LACNEJŠIE?

Nižšie náklady na pohonné hmoty a elektrickú energiu, daňové úľavy a nákupné bonusy: prejsť na elektrickú mobilitu sa vyplatí. Napríklad náklady na údržbu a opravy elektrických vozidiel sú podstatne nižšie ako v prípade spaľovacích motorov. Je to tým, že plne elektrické vozidlá majú v hnacom ústrojenstve a motore menej pohyblivých častí, a to zaisťuje nižšiu mieru opotrebovania.